W dniach od ósmego
do dwunastego listopada, w Borowicach koło Karpacza odbywały się
obrady jubileuszowej, dwudziestej już Szkoły, poświęconej nauczaniu
fizyki na wszystkich poziomach edukacji. Uczestnicy to głównie
czynni nauczyciele, pracownicy komisji egzaminacyjnych a także
akademicy zajmujący się nowymi metodami nauczania.
W programie
znalazło się sporo wykładów i prezentacji szkolnych eksperymentów,
oto ich niepełna lista:
-
Staszek
Jakubowicz „Dawniej, dziś – jutro?”
-
Ludwik Lehman
„Kosmologia dla nauczycieli”
-
Mieczysław Łais
„Bilet do stacji Nieznane”
-
Wojciech
Małecki „Przegrać, wygrać czy uczyć z Google`em?”
-
Ryszard Nych
„Jakiej astronomii będziemy uczyć od 2012 roku – czy to ostatnie
3 minuty astronomii w polskiej szkole?”
-
Grzegorz Sęk
„Czy w szkole jest potrzebne obserwatorium astronomiczne?”
-
Witold Polesiuk
„Kamerka internetowa jako pomoc dydaktyczna”
-
Andrzej
Rolewicz „A Short Solution of Witek Polesiuk`s Problem”
-
Krzysztof
Gębura “Słoń kontra sekwoja okiem fizyka, czyli o nauczaniu
Przyrody w liceum”
-
Ryszard Nych
„Doświadczenia w nowej podstawie programowej – przełom czy
pozory?”
-
Wiesłąwa Idziak
„Noblista w wielu odsłonach”
-
Ewa Chałupska
„Konkurs Zilingera i konkurs Z energetyką w przyszłość”
-
Małgorzata
Masłowska „Doświadczenia z mojej walizki”
-
Agnieszka
Drzazgowska „Multibook – elektroniczny podręcznik dla
nauczycieli”
-
Mirosław Brozis
„Słupska Szkoła Młodych Fizyków”
-
Monika Jurek
„Projekty unijne rozwijające uzdolnienia i zainteresowania”
-
Tomasz Greczyło
„Szlifowanie diamentów”
-
Antoni
Haraburda „Jak praca mistrzów inspiruje”
-
Apolinary
Zieliński „Od statystyki do fizyki”
-
Sebastian
Winsztal „Pomiar prędkości dźwięku w gazie z wykorzystaniem Tuby
Rubensa”
-
Wojciech
Małecki „Co z ta reformą?”
-
Regina
Zawisza-Winiarczyk „Protokół rozbieżności postaw”
-
Ewa Kurek
„Książka Jerzego Przystawy Odkryj smak fizyki”
-
Stanisław
Plebański „Konstruktywizm w nauczaniu fizyki – szukanie porządku
w chaosie”
-
Witek Polesiuk
„Zjawiska optyczne w atmosferze ziemskiej”
-
Danuta Latos „Always
look at the bright side of life”.
Jeżeli do tego
dodamy dwa wieczorne pokazy w wykonaniu Wojciecha Dindorfa,
warsztaty prowadzone przez Agnieszkę Drzazgowską, Ludwika
Lehmana, obserwacje Słońca i Jowisza zorganizowane przez
Grzegorza Wojewodę, a także dyskusje panelowe moderowane przez
Staszka Jakubowicza i Wojciecha Małeckiego, otrzymamy obraz
pracowitych dni, które w efekcie przełożą się na innowacyjność i
kreatywność nauczycieli. W sali obrad wystawiłem też trzy
plakaty, dwa poświęcone obserwacjom Słońca i jeden prezentujący
zaćmienia Księżyca, wszystkie one zawierały materiały
obserwacyjne uzyskane bądź opracowane przez uczniów MOA.
Ponieważ w trakcie Szkoły wypadło Święto Niepodległości, tego
dnia zorganizowano Sesję Terenową w postaci pieszych wycieczek –
jednej do kultowego schroniska Samotnia pod Śnieżką i drugiej na
Przełęcz Karkonoską. Uczestnikom obu wycieczek sprzyjała
wspaniała słoneczna pogoda, a jesienne Sudety śmiało można
nazwać Cudetami – tak kolorowa przyroda nieczęsto da się
podziwiać.
|